Hoe werkt het eiwitdieet ?

Het eiwitdieet is gebaseerd op een bepaald principe. De meeste mensen halen hun energiebehoefte uit koolhydraten en vetten. Deze worden bij mensen met een normaal gewicht steeds netjes verbrand waardoor het niet kan worden opgeslagen in het lichaam in de vorm van vet wat ons dik maakt. Echter, wanneer u teveel van koolhydraten en vetten binnen krijgt dan dat u verbrandt zult u dus dikker worden doordat u teveel aan energie in de vorm van vet hebt opgeslagen.

Het eiwit dieet zorgt ervoor dat u juist wel deze vorm van energie gaat verbruiken. De opgeslagen vetten zullen worden aangesproken want het is door het eiwitdieet geen reserve meer van het lichaam. Speciale eiwitdieet maaltijden zorgen voor een juiste hoeveelheid aan eiwitten die ervoor zorgen dat de opname van koolhydraten wordt stopgezet in het lichaam. Toch moet het lichaam ergens energie vandaan halen. Dit gaat het doen in de vorm van opgeslagen vetten te verbranden. Men noemt dit: het lichaam gaat in Ketose. De stoffen die vrijkomen, ketonen, zorgen nu voor een voldaan en vol gevoel terwijl ze u ook voldoende energie geven.

Een eiwitdieet is zeer rijk aan eiwitten en zeer arm aan koolhydraten. Hierdoor wordt het lichaam verplicht haar vetreserves te gebruiken.  Je valt dus af met behoud van je spiermassa.


Hoe is het eiwitdieet opgebouwd? 

Het proteine dieet begint met twee snelle afslankingsfasen (Fase 1 & 2) waarin uw spiermassa wordt beschermd, gevold door een progressieve herinvoeringsfase van de tot dan toe verboden voedingsmiddelen (Fase 3) om te eindigen met een zéér belangrijke fase: De stabilisatie. (Fase 4)

Moet ik echt alle fasen volgen?

U hoeft niet perse alle 4 de fasen te volgen. Zo hoeft u niet persé te starten in fase 1 en 4-5 proteineproducten per dag te gebruiken. U kunt er ook voor kiezen om alleen de tussendoortjes, het ontbijt en de middagmaaltijd te vervangen door proteineproducten. U eet dan bijvoorbeeld de warme maaltijd met het gezin mee, zonder dat u deze vervangt. Ook op deze manier valt u af! U neemt dan 3 proteinemaaltijden per dag en 1 proteinerijke snack in geval van honger. U start als het ware in fase 2.

Gebruik ik alleen maar zakjes?

Nee. Wij willen graag een assortiment aanbieden dat zoveel mogelijk aansluit bij de wensen van de mensen. En dat houdt in: niet alleen zakjes of vloeibaar eten, maar ook producten met een "bite"! Zo bieden wij naast de bekende shakes ook heerlijke desserts aan, maar ook voorgebakken, vers en gasverpakt brood aan wat de smaak heeft van volkoren/roggebrood! Onze producten zijn zodanig geselecteerd dat ze qua voedingswaarde allemaal zo veel mogelijk overeenkomen. Dit geldt ook voor onze tussendoortjes. De tussendoortjes mag u al gebruiken vanaf Fase 1 als u erge trek heeft. Vanaf fase 2 kunt u de tussendoortjes standaard inpassen. Vaak nemen mensen, als ze eenmaal op gewicht zijn, nog af en toe een koolhydraatarm tussendoortje om op gewicht te blijven. En: eerlijk is eerlijk: in ons assortiment zit voor elk wat wils! Zelfs de kieskeurigste lekkerbek komt aan zijn trekken!

Hoeveel proteineproducten heb ik per dag nodig?

Het principe van het eiwitdieet is er op gebaseerd om vet te verbranden en geen spiermassa. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vrouwen 1,2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht en mannen 1,5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig hebben om geen spiermassa te verliezen bij het afvallen.

Mensen die niet willen afvallen, dienen 0,8-1,0 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht te nemen.

Om het juiste aantal zakjes per dag te bepalen: reken 1,2 g (vrouw) en 1,5 g (man) proteïnen/kg ideaal gewicht/dag.

Voor vrouwen is dit ongeveer 4-5 zakjes per dag, voor mannen 5-6 zakjes per dag.

Al onze producten zijn zodanig geselecteerd dat u met de hoeveelheid hier boven geen eiwittekort heeft en dus ook geen spiermassa verliest! Bij al onze producten staat het aantal grammen aan eiwit vermeld. Onze producten bevatten gemiddeld 15 tot 20 gram eiwit (met uitzondering van de tussendoortjes)

Indien u erge honger hebt of na het sporten trek heeft, dan mag u 1 proteinemaaltijd extra nemen. Een proteinemaaltijd minder per dag is niet toegestaan! De kans is dan groot dat u spiermassa verliest.

Voor wie is een eiwitdieet niet geschikt?

Het proteïnedieet is niet geschikt voor iedereen. Indien in de onderstaande opsomming één of meer zaken bij u van toepassing zijn, dient u altijd eerst uw huisarts te raadplegen.

  • Aandoeningen van de hersenbloedvaten
  • Aangeboren metabole afwijkingen
  • Diabetes type I
  • Ernstige lever-, nier- en hartfalen
  • Hersenbloeding
  • Voedselallergie of -intolerantiie voor bepaalde bestanddelen
  • Kwaadaardige tumor
  • fenylketonurie
  • Nierstenen
  • Porfyrie
  • Psychotische persoonlijkheden
  • Hartinfarct    
  • Zwangerschap en borstvoeding

 

Eventuele neveneffecten

  • Hoofdpijn:  U houdt teveel afvalstoffen vast, omdat u zeer waarschijnlijk niet genoeg water drinkt. Drink 2 liter water per dag.
  • Slechte adem:  Door de stof aceton die vrijkomt, kunt u slechte adem krijgen. Suikervrije
    mints of kauwgom zijn met mate toegestaan. U kunt ook een suikervrij snoepje nemen. Kijk hiervoor in onze categorie suikervrije producten. Let daarbij wel of het aantal netto koolhydraten (de koolhydraten die uw lichaam opneemt, lees hier meer hierover) zo dicht mogelijk tegen de 0 gram aan zit.
  • Sterk ruikende urine:  Ook dit is het gevolg van de vrijkomende stof aceton. Dit betekent in feite dat u het dieet goed aan het volgen bent! Probeer voldoende te drinken.
  • Slechte stoelgang: Gebruik bij het bakken 1 theelepel olijf- of koolzaadolie en gebruik
    door de salade 2 koffielepels koude olijf- of koolzaadolie. Helpt dit niet? Gebruik dan vezeltabletten.

 

De kosten van het eiwitdieet 

Bij het berekenen van de kosten van het proteïnedieet dient u rekening te houden met de volgende factoren:

  • Hoeveel kilo wilt u afvallen?
  • Wat is uw lichaam gewend te eten?
  • Welke kosten heeft u momenteel aan uw dagelijks voedsel?

 

Het eiwitdieet is geen duur dieet als u rekening houdt met het bovenstaande. U zult zien dat u zelfs in sommige gevallen minder geld zal betalen aan eten/drinken in vergelijking met uw huidige uitgaven.

Hoeveel kilo wilt u afvallen?
Hoe meer kilo's u wilt afvallen, hoe langer het dieet duurt. U heeft dan meer dieetproducten
nodig.

 

Wat is uw lichaam gewend te eten?
Als u gewend bent op een dag veel te eten is uw maag daarop ingesteld. Uw maag geeft dan pas een verzadigingsgevoel bij een zekere mate van oprekking. Dit kan er voor zorgen dat sommige mensen die beginnen aan een eiwitdieet in het begin meer honger hebben en dus ook meer producten nodig hebben. Overschrijdt echter nooit het maximum aantal eiwitmaaltijden per dag wat hoort bij uw dieet  (6 maaltijden)

 

Welke kosten heeft u momenteel aan uw dagelijks voedsel?
Als u nu veel eet en drinkt op een dag zullen de verschillen in kosten tussen uw huidige levensstijl en een eiwitdieet weinig verschillen. Het kan zelfs zijn dat uw nieuwe dieet goedkoper wordt!

 

De 1ste fase van het eiwitdieet (gemiddelde duur van 4 weken tot  u 2/3 van uw overgewicht kwijt bent) bent u gemiddeld 80 euro per week kwijt (zonder supplementen) Dit is gemiddeld 12 euro per dag.

 

Let op!

Naast de eiwitproducten moet u alleen nog 200-400 gram groente per dag, koffie/thee en eventueel zoetjes te kopen. U komt dan in totaal op ongeveer 70-80 euro per week uit.  Dat is ongeveer  € 300,00 per maand voor uw complete maandelijkse eetprogramma. Het kan zijn dat dit niet al te veel verschilt met uw huidige uitgavenpatroon voor voeding en drinken en het eiwitdieet op deze manier wat voordeliger voor u wordt!